آشنایی با سالنهای پرورش قارچ

آشنایی با سالنهای پرورش قارچ

دربعضی موارد شنیده می شود که می گویند از هر فضایی با کمترین تغییرات می توان به عنوان سالن قارچ استفاده کرد فقط کافی است که تاریک و مرطوب باشد و کمتر در مورد شرایط لازم و نحوه آماده سازی سالن چیزی گفته شده است اما این مطلب را باید گفت که نه تنها از هرفضایی نمی توان برای پرورش قارچ استفاده کرد بلکه حتی اگر یک سوله با ابعاد و مساحت مناسب هم در اختیار داشته باشیم بازهم کارهای زیادی باید در آن انجام داد تا شرایط یک سالن کشت قارچ را دارا شود. البته اگر منظور از سالن کشت قارچ فقط فضایی باشد که قارچ در آن پرورش بیابد و مقدار بازده و مشکلات بین کار و هزینه ها مهم نباشد، می توان از حمام خانه هم با کمترین امکانات به عنوان سالن پرورش قارچ استفاده کرد.

سالن پرورش قارچ به چند بخش تقسیم می شود: ۱- ساختمان سالن که شامل ابعاد و ارفاع سالن و همچنین مصالح ساختمانی به کار رفته در آن می باشد. ۲- مواد و نحوه عایق کاری سقف و دیواره های سالن ۳- قفسه بندی و شکل راهروها و نحوه دسترسی به طبقه ها ۴- تجهیزات هوادهی، سرمایشی و گرمایشی و رطوبتی سالن درباره هرکدام از موارد بالا باید مطالب مختلفی بیان کرد و نکات زیادی فراگرفت که به امید خدا در مطالب پیشرفته آینده به تفضیل به هرکدام خواهیم پرداخت.

متاسفانه ساخت یک سالن قارچ و یا تبدیل یک فضای موجود به سالن کشت قارچ به خصوص در شرایط فعلی هزینه به نسبت زیادی خواهد داشت به خصوص اگر برای آماده سازی سالن از پیمانکارهای مختلف استفاده شود و خود تولیدکننده با مسائل فنی آن آشنا نباشد. به همین دلیل خیلی وقتها سهل انگاری صورت می گیرد و بعضی موارد کم اهمیت شمرده می شوند که همین موارد باعث می شوند که در روند تولید هم هزینه بیشتری صرف شود و هم بازده کمتری به دست آید. از طرفی نیز رعایت دقیق تمام نکات هم هزینه زیاد و هم علم و آگاهی بیشتری را نیاز دارد و این امر برای افرادی مقدور نیست. اما ما سعی خواهیم کرد مواردی را که در سالن کشت قارچ لازم است به ترتیب اهمیت بیان کنیم تا تولیدکننده ای که قصد راه اندازی سالن با هزینه محدود را دارد بتواند بیشترین هزینه خود را صرف موارد مهمتر کند.

سالن صنعتی پرورش قارچ

No comments.