آبیاری در پرورش قارچ

آبیاری در پرورش قارچ

آبیاری جز تخصصی ترین و حساس ترین کارها در پرورش قارچ است که نیاز به تجربه و دقت زیادی دارد. ابزاری که برای آبیاری استفاده می شود نقش مهمی در کیفیت آبیاری دارد. در واقع این ابزار باید به شکلی باشد که کمترین فشار را توسط آب بر روی خاک وارد کند و هم تا حد امکان آب را یکنواخت بر روی بستر پخش کند. برای دیدن وسایل آبیاری حرفه ای و نحوه درست کردن آنها می توانید “آموزش نحوه آبیاری و ساخت وسایل آن” را از قسمت مطالب تخصصی سایت تهیه نمایید.

آبیاری دستی پرورش قارچ

آبیاری دستی قارچ

به علت اینکه خاک با بخار آب پاستوریزه می شود از ابتدا دارای مقداری رطوبت است. ولی این رطوبت کافی نیست و بعد از پخش خاک بر روی بستر، خاک باید آبیاری شود.بر روی هر متر مربع از بستر حدود ۴۰ لیتر خاک وجود دارد که برای اشباع رطوبت این مقدار خاک حدود ۱۰ لیتر آب لازم است اما این مقدار آب را در یک نوبت نباید به خاک داد. زیرا هم خاک نمی تواند به سرعت این مقدار آب را جذب کند و آب به کمپوست می رسد و هم این مقدار آب باعث خفگی میسلیوم و توقف چند روزه ی رشد آن می شود. بهترین کار آبیاری خاک در چند مرحله است که مراحل و مقدار آبیاری در هر مرحله را نمی توان دقیق تعیین کرد و باید طبق تجربه و بررسی شرایط تصمیم گیری شود ولی حدودا بعد ار خاکدهی، به هر متر مربع از بستر خاک ۴ لیتر آب بدهید ولی در روزهای بعد باید رطوبت خاک کنترل شود و در صورت نیاز دوباره آبیاری شود. بازهم تاکید می شود که در دوره های اولتان آبیاری را بسیار با دقت انجام دهید و حتی اگر حس می کنید ۴ لیتر هم زیاد است کمتر آب بدهید و هرروز رطوبت خاکتان را کنترل کنید. اگر چند بار آبیاری بیشتر ولی با مقادیر کمتر داشته باشید بهتر است از اینکه زیادی آب دهید و باعث خرابی کمپوست شوید.

رطوبت خاک در تولید و  پرورش قارچ باید به شکلی باشد که نه خاک خشک باشد و هنگامی که قسمتی از آن را در دست فشار می دهید، خرد شود و به صورت پودر درآید و نه آنقدر آب داشته باشد که اشباع شود و آب منافذ خاک را پر کند و خاک براق به نظر بیاید. البته تا چند دقیقه بعد از آبیاری منافذ خاک ممکن است پر شود و خاک براق به نظر بیاید اما پس از مدتی آب جذب خاک می شود و منافذ خاک دوباره باز می شوند و دیگر خاک براق به نظر نمی آید.

پس از آبیاری خاک، روزنامه های قبلی را روی بستر پهن کرده و مرطوب کنید و رطوبت سالن را هم ۹۰% تنظیم نمایید. سعی کنید روزنامه ها همیشه مرطوب باشند . در صورت خشک شدن مقداری آب بر رویشان اسپری کنید.

آبیاری خودکار قارچ

آبیاری خودکار قارچ

رطوبت خاک را هم هر روز باید کنترل کرد و در صورت خشک شدن خاک باید روزنامه ها را جمع کرد و خاک را آبیاری کرد و دوباره روزنامه ها را پهن کردرطوبت خاک و روزنامه ها را به همین شکل باید تا قبل از شوک دهی که حدود روز ۲۴ می باشد حفظ کرد.

وجود روزنامه دو فایده دارد. اول اینکه رطوبت خاک را حفظ می کند و دوم باعث جمع شدن CO2 تولید شده درون کمپوست می شود و باعث می شود غلظت CO2 درون خاک و کمپوست بالا بماند که این مقدار غلظت برای رشد میسلیوم بسیار مناسب است. در زیر عکسی می بینید که تفاوت رشد میسلیوم در جایی که روزنام داشته و در جایی که روزنامه نداشته را نشان می دهد. قسمتی که سیاهتر است و میسلیوم کمتری دارد روزنامه نداشته است.

No comments.