۳ عامل اصلی در پین دهی قارچ دکمه ای

۳ عامل اصلی در پین دهی قارچ دکمه ای

۳ عامل اصلی در پین دهی قارچ دکمه ای


مطالب مرتبط

pin sh - دلایل افزایش غیر معمول پین زایی در پرورش قارچ دکمه ای چیست؟

دلایل افزایش غیر معمول پین زایی در پرورش قارچ دکمه ای چیست؟

در طول شوک دهی از تقاطع ریسه ها، گره ها تشکیل می شوند. در این مرحله با تأمین رطوبت در حدود ۹۵% از خشک شدن و از بین رفتن ریسه ها و گره ها جلوگیری به عمل می آید ولی پس از بزرگ تر شدن پین ها و در حدود نخودی شدن با کاهش رطوبت محیط، عمل تبخیر سطحی انجام و به دنبال آن جذب آب و مواد غذایی به وسیله پین ها انجام می شود و این موضوع باعث رشد بیشتر پین ها خواهد شد.

پین دهی قارچ دکمه ای

به طور کلی عوامل زیادی در تشکیل پین هدها موثر هستند عواملی که می تواند پین دهی را کم و یا زیاد کند، از جمله این عوامل می توان به شرایط محیطی، فعالیت کمپوست، واریته بذر مورد استفاده، باکتری های موجود در خاک پوششی، بافت خاک پوششی و آبیاری اشاره نمود.

 در این مقاله به سه عامل اصلی در تشکیل پین هدها یعنی شرایط محیطی، خاک پوششی و آبیاری می پردازیم.

پین دهی قارچ دکمه ای

۱- آب و هوا

در طول شکل گیری پین هدها، هدف اصلی یک ترکیب مناسب و نرمال بین فاکتور های دما، co2 ورطوبت است و متناسب نگه داشتن این سه فاکتور بسیار مهم است.

۱-۱- دما

در این مرحله دمای محیط حدود ۱۶ و دمای کمپوست بین ۱۸ تا ۱۹ درجه در نظر گرفته می شود. لذا علاوه بر اینکه این دما در شکل گیری پین ها موثر است، عاملی جهت رشد پین ها خواهد بود چرا که عاملی در ایجاد تبخیر می باشد که انجام تبخیر باعث صعود مواد غذایی و آب و در نهایت تسریع در رشد پین ها خواهد شد.

۲-۱- co2

میزان co2 موجود در سالن بستگی به چند عامل دارد:

  • سرعت رشد میسلیوم: هرچقدر سرعت ومیزان رشد ریسه ها بیشتر باشد میزان تولید بیشتر خواهد شد.
  • فعالیت کمپوست: هرچقدر فعالیت کمپوست بیشتر باشد میزان تولید بیشتر خواهد شد.
  • تعداد قارچ های سطح بستر: هر چقدر تعداد قارچ های سطح بستر بیشتر باشد میزان تولید co2 بیشتر خواهد بود، بنابراین تهویه بیشتری احتیاج است.
  • دما: دمای بالاتر فعالیت بیشتر و تولید co2 بیشتر را خواهد داشت.
  • میزان کمپوست داخل سالن: با توجه به میزان کمپوست داخل سالن میزان تولید co2 در سالن متغیر خواهد بود.
  • میزان و حرکت هوای روی بستر

در صورتی که میزان co2 سالن در زمان شکل گیری قارچ ها بالاتر از حد معمول (بیشتر از ۱۲۰۰ppm) باشد، پین های کمتر و با ساقه ضخیم تولید خواهد شد و باعث کاهش کیفیت قارچ تولیدی خواهد شد.

۳-۱- رطوبت

رطوبت بالای ۹۵% موجب عدم تمایل ریسه ها، تشکیل پین هدها خواهد شد و ادامه رشد رویشی خواهد شد، در صورتی که رطوبت کمتر از ۸۵% موجب از بین رفتن ریسه های سطحی و به دنبال آن تشکیل پین ها در زیر خاک و در نهایت به وجود آمدن قارچ های کثیف خواهد شد.

قارچ های تشکیل شده زیر خاک پوششی

۲- خاک پوششی

نوع خاک در شیوه شوک دهی و میزان پین ها مؤثر خواهد بود.

۱-۲- بافت خاک پوششی

خاک سنگین و خیلی مرطوب موجب کمترین رشد میسلیوم و در نتیجه کمترین پین هد خواهد بود. همچنین خاک فشرده موجب شکل گیری قارچ کمتری می شود، چرا که مانع خروج مواد متابولیکی از خاک و کمپوست خواهد شد.

۲-۲- باکتری های موجود در خاک پوششی

افزودن خاک پوشش استریل، منجر به تشکیل میوه‌ی قارچ نمی‌شود، به نظر می‌رسد که چندین نژاد باکتریایی در پدیده باروری دخیل هستند ولی در اغلب نوشته‌ها Pseudonionas  (سودوموناس) ذکر شده است. پژوهش‌های اخیر به کمک میکروسکوپ الکترونی، اثر متقابل بین قارچ دکمه‌ای و Pseudoomonassp  را در طول تشکیل پریموردیا تأیید کرده‌اند.

باکتری های موجود در خاک پوششی

۳- آبیاری

میزان و نحوه آبیاری روی کیفیت و کمیت قارچ برداشتی اثر فراوانی دارد.

آبیاری پین های قارچ دکمه ای

هم‌زمان با تشکیل پین هدهای ابتدایی، فرایند آبیاری بسیار حساس است و اگر با فشار زیاد همراه باشد، منجر به از بین رفتن پین هدها می گردد. در یک مدیریت صحیح  آبیاری قبل از ورود به مرحله هوادهی آب موردنیاز سطح بستر به‌طور کامل فراهم گردیده و نیازی به آبیاری‌های سنگین در مرحله پین­ دهی نیست.

No comments.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *